Premiären är förbi och spelperioden har inletts. Recensionerna har kommit:
Fullständiga recensioner kan läsas på Wasa Teaters webbsida för John Gabriel Borkman.
måndag 24 februari 2014
onsdag 19 februari 2014
Premiärdagen är kommen!
Regissören Peter Lüttge tar en tur i scenografin före kvällens premiär av John Gabriel Borkman ikväll kl 19.
Lyckospark till alla medverkande!
Lyckospark till alla medverkande!
måndag 10 februari 2014
onsdag 5 februari 2014
söndag 2 februari 2014
John Gabriel Borkmans världspremiär i Helsingfors år 1897
I slutet av 1800talet var varje ny pjäs av Henrik Ibsen en dramatisk världshändelse. Teatrarna slogs om rättigheterna och det uppstod veritabla kapplöpningar om vilken teater som skulle vara den första att sätta upp denna världshändelse. John Gabriel Borkman var i detta avseende inget undantag. Den 10 januari vann staden Helsingfors tävlingen, två gånger om, när Borkman fick sin världspremiär därsammastädes på en söndagskväll klockan 19: på svenska på Swenska Teatern och på finska på Suomalainen Teatteri!
"John
Gabriel Borkman hör i likhet med alla Ibsens senare arbeten till den art
skådespel, i hvilka intresset mera knyter sig vid förhistorien än vid
handlingen. Och det är också denna förhistoria, som länkar handlingens gång.
Utgångspunkten ligger långt borta i det förgångna. Alt det vi se på scenen är
endast det psykologiska resultatet af detta förflutna.” (Aftonposten 11.1.1987)
”Den tafla, som här upprullas, är tydlig i hvarje den minsta linje, de dunkla gåtorna reducerade till denna enda och eviga: lifvets egen, svårtydda mening.” (Nya Pressen 12.1.1897)
”Någon
handling i vanlig bemärkelse har pjesen knapt att uppvisa. De fyra akterna
fyllas af samtal, nästan endast samtal. Och ändå spännes intresset alt högre
för hvarje akt, som går, ändå är stycket spelbart och värkningsfullt.” (HBL
12.1.1897)
”Det
skall i sanning vara Ibsen för att våga skrifva ett stycke för scenen, i
hvilket handlingen nästan sagdt är afslutad före rådåns uppgång och i hvilket
fyra långa akter till allra största delen äro fylda med tumanhandsdialog. Och
det skall vara Ibsen för att lyckas i ett sådant företag. John Gabriel Borkman
är nämligen ett, trots alt, ytterst dramatiskt stycke, som håller intresset,
för at icke säga spänningen, vid makt från början till slut och hvars figurer
lefva på scenen fullkomligt lika mycket som om de stode midt i den intensivaste
handling.” (HBL 12.1.1897)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




