Man måste ha kaos i sig för att kunna föda en dansande stjärna.
tisdag 7 januari 2014
Ibsen och Nietzsches Übermensch
När Henrik Ibsen skrev John Gabriel Borkman talades mycket om den tyska filosofen Friedrich Nietzsche (1844-1900) och hans teori om övermänniskan (der Übermensch). Nietzsche lade fram teorin i sin bok Also sprach Zarathustra (Så talade Zarathustra 1883-1885). Vi vet inte om Ibsen läste Nietzsche men att han kände till hans teorier är mycket troligt. Ibsens Borkman är i alla fall en prototyp av Nietzsches Übermensch. Jag läser Zarathustra-boken just nu parallellt med repetitionerna och fastnade igår kväll för följande mening ur Zarathustras prolog:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar