Swenska inhemska teatern uppförde härstädes i går Henrik Ibsens nyaste skådespel "John Gabriel Borkman". Salongen war i det närmaste utsåld och ett tydligt intresse röjdes hos publiken hela qwällen.
Man har sagt om denna pjes af den berömde norske skalden, att här icke skulle förekomma något af de dunkelheter, af de swårtydda, gåtfulla antydningar, som utmärka Ibsens tidigare skådespel. Det kan ju vara så, om man så will taga det. Men i hwarje fall hwilar öfwer hela framställningen en dyster, graflik ängslan, som tyckes wara oåtskiljaktig från allt hwad Ibsen skildrar. Situationerna äro ju nog gripna ur det lefwande lifwet; personligheterna förefalla ju icke precis onaturliga; men huru det är, slutintrycket blir i alla händelser ett sådant, att en stor portion onatur finnes med i hopen.
Dock, det kan ju wara tillräckligt med kritik, då det gäller Henrik Ibsen. Wi kunnat ej annat anse, än att Inhemska teatern på ett i allo hedrande sätt gifwit Ibsens redan nu wärldsberömda pjes.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar